MISSION STATEMENT AMSTERDAM ARENA

De Amsterdam ArenA is hét voetbalstadion van Nederland, thuishaven van AFC Ajax en het Nederlands elftal. Het is tevens de multifunctionele accommodatie voor zowel grootschalige, nationale en internationale muziek- en dance-events als bijeenkomsten op kleinere schaal in (vooral) het zakelijke segment. Deze activiteiten vinden plaats in nauwe samenwerking met diverse partners. Hoogwaardige dienstverlening, state-of-the-art faciliteiten, veiligheid en optimale publieksbeleving vormen de belangrijkste strategische pijlers. De Amsterdam ArenA is een van de duurzaamste stadions ter wereld en wordt internationaal beschouwd als rolmodel voor moderne stadionbouw en -exploitatie. Het Innovation Center fungeert als living lab voor innovatieve concepten voor stadionmanagement en event experience.

Founders Amsterdam ArenA

De financiering van de Amsterdam ArenA is voor een groot deel mogelijk geweest door de inbreng van geld in de vorm van commanditair vermogen van acht grote bedrijven. Deze bedrijven zijn de Founders van Amsterdam ArenA. Deze founders zijn:

• Philips Nederland B.V.
• Bouwcombinatie Stadion Amsterdam V.O.F.(Ballast Nedam N.V. en Koninklijke BAM Groep N.V.)
• Grolsch Bierbrouwerij Nederland B.V.
• KPN
• Amsterdam RAI B.V.
• ABN AMRO Bank N.V.
• Coca Cola Nederland B.V.
• Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij

DE VENNOOTSCHAPPELIJKE STRUCTUUR VAN AMSTERDAM ARENA

De Vereniging Van Eigenaars Amsterdam ArenA bestaat uit de Gemeente Amsterdam en Stadion Amsterdam N.V. De Gemeente Amsterdam (Parkeergebouwen Amsterdam) exploiteert het Transferium en de overige parkeerterreinen. De naamloze vennootschap is eigenaar van het stadion en het Entreegebouw. Zij worden verhuurd aan Stadion Amsterdam C.V. die de exploitatie verzorgt. Stadion Amsterdam Exploitatie B.V. (een volle dochtermaatschappij van Stadion Amsterdam N.V.) is de beherend vennoot in de commanditaire vennootschap.Commanditaire vennoten in de commanditaire vennootschap zijn acht grote bedrijven. Deze hebben een bedrag van € 2,27 miljoen per bedrijf betaald (Philips het dubbele) en worden aangeduid als ‘founder’. Het geld is niet ingebracht in de vorm van aandelenkapitaal, maar als commanditair vermogen in de commanditaire vennootschap. De founders bezitten een aantal rechten, zoals het gebruiksrecht van een op het veld uitziende lounge voor 10 personen, exclusieve publicitaire rechten en leveringen van goederen c.q. diensten.