Tappen uit een ander vaatje

Amsterdam ArenA en Heineken delen een aantal ambities. Beide hebben innovatie, duurzaamheid en fan experience hoog in het vaandel. De beleving van de bezoekers en van zakelijke gasten in het stadion staat ook bij Heineken centraal.

‘Met onze bier- en cidermerken proberen we altijd in te spelen op de beleving van de consument, we proberen zijn gevoel te raken, relevant te zijn’, zegt Joey Scipio Blüme, sales manager national accountmanagement van Heineken. ‘Daarnaast hebben we een uniek middel als de Heineken Experience, waar ook het overbrengen van het Heineken-gevoel bij de bezoeker centraal staat. Jaarlijks komen daar ruim een miljoen bezoekers op af. Ons plan is om deze Experience uit te breiden naar de ArenA. Het stadion is een geweldige plek in de stad waar je voetbal, concerten en andere grote evenementen kunt meemaken. Daar willen wij als Heineken niet ontbreken.’

Afgelopen september is de hele ombouw gerealiseerd. En dat betekende concreet: 150 tapinstallaties ombouwen, de Sportsbar een Heineken look and feel geven, reclame-uitingen in het stadion plaatsen en de in- en externe communicatie op de rit hebben.

Blüme: ‘Net als de ArenA willen we de bezoekersbeleving vergroten en de verblijfsduur verlengen. We hopen te bereiken dat bezoekers eerder naar het stadion komen om elkaar te ontmoeten en ook weer later vertrekken. Samen met de ArenA -en uiteraard ook de cateraars van het stadion- gaan we op zoek naar een goede invulling hiervan. Hier is echt sprake van co-creatie. Een voorbeeld zou het ‘Heineken-biertegoedprogramma’ kunnen zijn: het tegoed op kratten die je in de supermarkt koopt, spaar je op en verzilver je in het stadion.

Behalve voetbalwedstrijden zijn evenementen een belangrijke pijler onder de ArenA. Het is voor ons ook interessant om te kijken hoe we de krachten kunnen bundelen tussen de ArenA, Heineken en onze bestaande partners binnen de evenementenbranche. Ideeën en mogelijkheden te over.

Kortom, vanuit onze rol als brouwer zullen we meedenken over hoe we de fan experience kunnen vergroten en hoe we kunnen bijdragen aan een duurzame en innovatieve ArenA. Zo zullen we op ons terrein ook input geven voor de nieuwbouw: welke producten zet je waar in en met welke installaties? Ons portfolio voor het stadion is al uitgebreid; er wordt Heineken, Heineken 0.0, Radler, de ciders Apple Bandit en Jillz, Brand speciaalbieren en Desperado worden geschonken.

We zijn heel trots op de samenwerking met de ArenA en kijken uit naar de jaren die komen gaan. Samen met de ArenA hopen we bezoekers van het stadion een onvergetelijke ervaring te geven.”