Studenten Hogeschool van Amsterdam helpen Amsterdam ArenA met crowd management tijdens Hackathon

Aanstaande woensdag start de driedaagse hackaton georganiseerd door een samenwerkingsverband van Hogeschool van Amsterdam, KPN, IoT Academy en de Amsterdam ArenA: de IoT Meets Data Science Hackathon. Op 24, 25 en 26 januari werken een data- en technologie-specialisten aan het oplossen van crowdmanagement vraagstukken binnen de Amsterdam ArenA. De studenten en bedrijven worden gevraagd om met behulp van de nieuwste technologieën en sensoren tot innovatieve concepten te komen. Het beste idee wil de ArenA straks echt in de praktijk gaan testen.

Wanneer: 24, 25 en 26 januari 2018
Waar:
Hogeschool van Amsterdam & Amsterdam Innovation Arena
Voor wie:
studenten en het bedrijfsleven
Deelnemers kunnen zich nog aanmelden via:
innovationarena.eventbrite.com

“De hackathon is uitstekende manier om in kort tijdsbestek Tech studenten en “techies” aan een bedrijfscases te laten werken. Frisse ideeën, veel lol en interdisciplinaire ontmoetingen leiden altijd tot onverwachte mooie resultaten”, aldus dr. Nanda Piersma, lector Urban Analytics op de Hogeschool van Amsterdam. De hackathon wordt een jaarlijks terugkerend evenement binnen haar lectoraat. Aangezien de HvA en Amsterdam ArenA net een structurele samenwerkingsovereenkomst zijn aangegaan, is crowdmanagement binnen de ArenA gekozen als onderwerp van deze hackathon. Gebruik makend van de nieuwste technieken gaan de deelnemers zelf aan de slag met data en krijgen de mogelijkheid om hun idee straks echt in de praktijk uit te voeren met als doel het tegengaan van ophopingen, het regelen van een goede doorstroom en het optimaliseren van de veiligheid van de bezoekers.

Henk van Raan, Chief Innovation Officer van de Amsterdam ArenA: "De Amsterdam ArenA staat voor hoogwaardige dienstverlening, state-of-the-art faciliteiten, hoogste aandacht voor veiligheid en een optimale publieksbeleving. En dat alles op een vernieuwende manier en zo duurzaam mogelijk. We hopen dat er uit de hackathon mooie concepten komen om de bezoekersbeleving binnen de ArenA nog verder te vergroten."

Tijdens de hackathon worden er meerdere workshops gegeven door verschillende pioniers op het gebied van Big Data, Internet of Things en crowdmanagement. De deelnemers krijgen tijdens de werksessies onder meer begeleiding van specialisten van de IoT academy. Jasper Kuin, directeur van de IoT Academy: “Wij hopen dat er uit de hackathon verfrissende ideeën komen om met behulp van de nieuwste technologieën op IoT gebied de beleving voor de bezoeker veiliger en aangenamer te maken."

Op de laatste dag pitchen de deelnemers hun ideeën voor een vakkundige jury waarbij het groepje met het beste idee met een mooie prijs naar huis gaat. Maar het belangrijkste: door de implementatie van het beste idee die tijdens de hackathon ontwikkeld wordt, krijgt binnenkort de bezoekerservaring van het meest toonaangevende stadion van Nederland een flinke impuls.