ArenA sprak met Armin van Buuren

Afgelopen weekend gaf Armin van Buuren in de Amsterdam ArenA zijn grootste soloshows ooit: The Best Of Armin Only, met alle hoogtepunten uit zijn twintigjarige carriére als DJ.

‘Een show is geslaagd als iedere bezoeker met een glimlach op het gezicht naar bed gaat en met diezelfde glimlach wakker wordt’


OUDERS

‘Mijn ouders hebben mij met veel verschillende soorten muziek in aanraking gebracht. Mijn moeder Marianne groeide op met muziek en mijn vader Joep vond bijna iedere vorm van muziek geweldig: van klassiek tot en met The Beatles. Ik was bezeten van al die muziek. Toen ik wat ouder werd, veroverde de elektronische muziek écht mijn hart.’

COMPUTER

‘Mijn moeder won een computer toen ik tien was en daardoor raakte ik geïnteresseerd in technologie. Het begon met mixtapes voor vrienden, met daarin veel dancemuziek natuurlijk. Toen mijn oom Arnoud mij verder invoerde in het wereldje van mixen en sequencen, ging het balletje snel rollen.’

DANCEMUZIEK

‘Ik zat op de lagere school en was acht jaar toen ik van Ard Potman een cassette kreeg met mini-mixtapes van Ben Liebrand. Ik was meteen verkocht en werd lid van de Ben Liebrand fanclub. Dancemuziek was zo anders dan alle andere muziek en dat maakte het zo bijzonder voor mij. Op mijn negentiende nodigde Ben mij uit in zijn studio. Hij is een van de mensen die een carrière in de muziek voor mij mogelijk hebben gemaakt. Een ander groot voorbeeld was Jean-Michel Jarre, zo ongeveer de grootvader van de elektronische muziek.’

HOBBY

‘Ik wilde in eerste instantie medicijnen studeren en zo in de voetsporen van mijn vader treden. Toen ik daarvoor werd uitgeloot, besloot ik om rechten te gaan doen: daar zou ik nog iets aan kunnen hebben als ik uiteindelijk toch een carrière in de muziek zou opbouwen.’



TALENT

‘Doordat de technologie zich zo stormachtig is blijven ontwikkelen, is de drempel voor het maken van muziek nu een stuk minder hoog. Ontzettend veel jonge gasten hebben nu de kans om hun muzikale talent te ontwikkelen. In het begin van mijn carrière waren er nog maar heel weinig mensen die hun brood met dancemuziek konden verdienen. Er waren een paar grote namen, zoals Paul van Dyk en Nederlandse jongens als Ferry Corsten en Tiësto. Zij stonden aan de basis van de explosieve groei van de dancemuziek. Nederland is sterk daarin vertegenwoordigd. Ik weet niet precies waarom dat zo is.’

GOEDE DJ

‘In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is dj’en veel meer dan alleen plaatjes aan elkaar draaien. Een goede dj kan het publiek lezen en weet precies wanneer welke plaat de grootste impact heeft. Als dj heb je de plicht om het publiek te geven wat het wil, om ze een avond te geven die ze nooit van hun leven zullen vergeten. Dus met een combinatie van goede mixtechniek, gevoel voor muziek en een juiste keuze van platen kom je een heel eind. Zelf probeer ik altijd nieuwe dingen uit en ga ik nieuwe uitdagingen aan, omdat ik wil groeien. Zo is dat ook gegaan met Embrace, mijn meest recente studioalbum: ik wilde andere gebieden van de muziek verkennen en toepassen, zonder daarmee de kern van mijn sound te verliezen. Ik ben altijd bezig om muzikaal gezien het uiterste uit mijzelf te halen. Dat is wie ik ben, als artiest en als persoon. Voor mij is een show geslaagd als iedere bezoeker, inclusief ikzelf, uren later met een glimlach op zijn of haar gezicht naar bed gaat en met diezelfde glimlach wakker wordt. Dan weet je dat je als artiest iets hebt neergezet waar je met trots op kunt terugkijken.’

RELIGIE

‘Muziek heeft de kracht om mensen bij elkaar te brengen, al zijn de onderlinge verschillen nog zo groot. Dat is goed te zien bij de grote festivals. Het maakt mensen niet uit hoe je eruit ziet of wat je doet. Je deelt een passie met elkaar en dat is het belangrijkste wat er is. Muziek is een universal religion.’

MUZIEKPRODUCTIE

‘Ik produceer mijn muziek altijd zelf, vaak samen met mijn productiepartner Benno [de Goeij]. Ik probeer zoveel mogelijk met eigen ideeën te komen en die uit te werken, terwijl Benno de man is die met frisse hooks komt en de puntjes op de i zet. Als ik muziek produceer, probeer ik vooral naar mijn gevoel te luisteren. Muziek moet ik voelen. Dat betekent dat ik soms afstap van de “veilige” keuzes en juist dingen doe die mensen niet van mij verwachten. Inspiratie haal ik vooral uit platen die niet onder dancemuziek vallen, juist omdat die mij een frisse kijk op muziek kunnen geven. De laatste tijd ben ik ook veel verrassende samenwerkingen aangegaan met artiesten die normaal gesproken niets met dancemuziek van doen hebben. Zij geven iets extra’s, iets unieks. Dat inspireert mij.'


PLATENLABEL

‘Armada Music bestaat nu ruim dertien jaar en is het afgelopen jaar ontzettend gegroeid, niet alleen in kwaliteit en kwantiteit, maar vooral ook in diversiteit. Armada Music vertegenwoordigt bijna elk stukje van het dancemuziekspectrum, met artiesten als Andrew Rayel, Borgore, Borgeous, Dash Berlin, Dimitri Vegas & Like Mike, Erick Morillo, Kevin Saunderson, Lost Frequencies, NERVO, Showtek, W&W en natuurlijk ikzelf.’

VOLHOUDEN

‘Ik kan dit harde werken, de shows en het reizen volhouden, omdat ik omringd ben door mensen die om me geven, die weten wat goed voor me is en die ervoor zorgen dat ik mezelf niet voorbijloop.  Ik heb ontzettend veel geluk dat ik  zulke mensen om mij heen heb en zou niet weten hoe ik het zonder hen had moeten redden.’

TIPS VOOR JONG TALENT

‘Blijf zo dicht mogelijk bij jezelf. Laat je niet verleiden door de rocksterlevensstijl en onthoud dat succes niemand ooit is komen aanwaaien. Blijf altijd nederig, want het zijn de fans die jouw droom uiteindelijk waarmaken.’

HOOGTEPUNTEN

‘Dat varieert van de eerste keer dat ik de #1-dj van de wereld werd en de Grammynominatie voor This Is What It Feels Like tot elk nummer of album dat ik ooit heb uitgebracht en iedere show die ik ooit gedaan heb. Maar het grootste hoogtepunt uit mijn carrière is wel dat ik iedere dag met muziek bezig mag zijn.’