Amsterdam ArenA: E-sports-stadion

De ArenA investeert met bijzondere evenementen in de generatie Z: jongeren van zeven tot 25 jaar. Samen met partner ESL-Benelux organiseerde de ArenA een E-sports-evenement, mét publiek.

Hoe bereikt een stadion een generatie die niet meer leest, geen televisie meer kijkt of mail gebruikt? En hoe krijg je die vervolgens zo ver dat ze ook naar het stadion komt? Samen met partner ESL, groot in e-sports, ontwikkelde de Amsterdam Innovation Arena een jaarlijks terugkerend festival van e-sports. Zo hoopt de ArenA de game-generatie aan zich te binden: met een nieuwe invulling van evenementen in het stadion, waarbij digitaal en live worden samengebracht.

Jeroen van Iersel, namens de Amsterdam ArenA verantwoordelijk voor deze e-sports-evenementen, onderstreept het belang ervan: ‘E-sports, zoals League of Legends, hebben online miljoenen volgers. Met de evenementen in de ArenA brengen we online communities bij elkaar. Dat geeft een extra dimensie aan de online wereld. Tijdens zo’n festival kan het publiek kijken naar een online competitie van 5 tegen 5 spelers. Zo geven we de online spelen een publiek. Ajax neemt deel aan dit project. De club loopt wereldwijd voorop in e-sports door hun samenwerking met EA game Fifa. Ajax heeft zelfs twee e-sports-spelers in dienst, een aparte e-sports-afdeling en aparte sponsorcontracten voor deze activiteiten. Er werden bijvoorbeeld tijdens het festival voetbalclinics gegeven. Zo konden we de Fifa-fans ook een echte voetbalervaring meegeven. Met dit festival versterken we de band tussen onze thuisspeler Ajax, de sport van de toekomst en ons stadion.’ De bedoeling is er een jaarlijks terugkerend festival van te maken waaraan alle grote e-sports deelnemen, voor een groeiend publiek van 14 jaar en ouder. Van Iersel: ‘Dit jaar was het voor het eerst zo groot opgezet. Er kwamen 4.000 bezoekers op af. Het idee is dat er over drie jaar 15.000 bezoekers komen en dat dit aantal organisch groeit naar een vol stadion.’


DE NIEUWE BEROEMDHEID

E-sports is een snel groeiende tak van sport. De professionals verdienen nu al als een gemiddelde topsporter. Er wordt onder begeleiding van coaches getraind. Teams wonen bij elkaar in huis. Er zijn zelfs e-sporters die een personal shopper hebben. De e-sporters zijn ware beroemdheden voor hun fans. Ter illustratie: toen de Ajaxselectie onlangs op Schiphol arriveerde na een uitwedstrijd, renden er kinderen op één speler af. Dat bleek geen veldspeler, maar de meegereisde e-sporter. De gemiddelde e-sporter is tussen de 16 en 25 jaar oud. Daarna wordt de reactiesnelheid van de speler lager en wordt het lastig om op professioneel niveau te blijven presteren.

DRONE RACING WORLD SERIES

Samen met partner Formula FPV en Zoomin.TV werd dit jaar voor het eerst een drone-race met publiek georganiseerd in de Amsterdam ArenA. Het was een try-out, bedoeld als voorloper van een voorgenomen jaarlijks terugkerend stadion-race-event op zes continenten met een wereldfinale als hoogtepunt: de Drone Racing World Series. Op de hoofdtribune was 500 man publiek aanwezig, onder wie businesspartners en potentiële sponsors. Acht van ’s werelds beste drone-piloten werden uitgenodigd. De drones, die een afmeting hebben van een vleermuis inclusief staart, haalden snelheden van 150 km per uur. Het circuit werd op schermen in het stadion in beeld gebracht. Vaste en mobiele camera’s legden de wedstrijd vast. Het werd een machtig evenement. Enkele drones crashten in de lucht. De hele race, inclusief de ongevallen, was live via de schermen te volgen. De spectaculaire race liet zich het best vergelijken met een Formule 1-race in 3D, maar dan één die het publiek veilig achter de netten kon volgen.