Alles draait om experience

Begin november vond de eerste keer het Adobe Symposium plaats in de ArenA. Het thema – Make Experience Your Business – sloot naadloos aan bij de doelstellingen van het stadion: van elk evenement een ware beleving maken.

Ieder jaar organiseert The Oval Office voor Adobe Benelux in Nederland het Adobe Symposium, een evenement waarop de beleving van het merk en de producten van Adobe centraal staan. Vanwege het groeiende aantal gasten werd dit jaar naar een nieuwe locatie uitgekeken, die uiteraard moest passen bij het thema ‘ Experience’. Niet verwonderlijk dat de organisatie uitkwam bij het congrescentrum van de Amsterdam ArenA: dagelijks is de ArenA bezig om van elk evenement een beleving te maken, of het nu om voetbal, een concert of een congres gaat. Bovendien is de ArenA volop betrokken bij innovatie en lopen er logische lijnen tussen de ArenA en de opdrachtgever Adobe. De verplaatsing van het symposium naar de ArenA was voor The Oval Office dan ook een logische beslissing.

Samen met het evenemententeam van de ArenA maakte The Oval office een vertaalslag van het thema ‘ Make Experience Your Business’ naar de vloer. Bart van Wanrooij, managing director van The Oval office: ‘We hebben geken welke ruimtes binnen de ArenA goed zouden aansluiten bij de werkvormen van het Adobe Symposium. Belangrijk was bijvoorbeeld hoe je mensen bij elkaar kon houden op een grote locatie en welke specifieke ArenA-onderdelen we in het symposium konden implementeren die de inhoud ervan zouden versterken. We kijken natuurlijk altijd hoe we de doelstelling van een opdrachtgever zo goed mogelijk kunnen realiseren. Een passende ruimte is daarbij belangrijk. In dit geval moest de ruimte geschikt zijn voor meer creatieve werkvormen. En hoewel Adobe grotendeels de inhoud van het programma verzorgde, dachten wij hierbij uiteraard mee. Gezien de gedeelde interesses en doelstellingen van Adobe en de ArenA zagen wij in Henk Markerink als CEO van het stadion de perfecte gastheer om de dag te openen’.

The Oval office verzorgde behalve ondersteuning aan sprekers en sponsors tijdens het programma ook de complete organisatie van techniek en catering tot de indeling van de ruimtes en de vormgeving. De link tussen locatie en thema werd ook nog eens mooi gepresenteerd in een korte experience bij aankomst. Alle bezoekers werden door de hostesses begeleid naar het ArenAdek, waar een acteur de bezoekers ontving en kort de historie van de ArenA uit de doeken deed, terwijl een freestyler in Ajaxtenue voetbalkunsten vertoonde. Vervolgens mochten de bezoekers via de spelerstrap naar de rand van het veld lopen, terwijl luid gejuich en Ajaxmuziek uit de speakers klonk. Daar kon iedereen een penalty trappen, waarvan de snelheid werd gemeten en de activiteit door een 180 graden foto-experience werd vastgelegd. Deze bijzondere aftrap van het symposium was een van de vele manieren waarop Adobe gedurende de dag de daad bij het woord voegde: het zet experience in zijn business centraal.

De vips van Adobe kregen een extra experience in de vorm van een persoonlijke minitour naar de Ajaxkleedkamer onder begeleiding van de ArenA directeur Markerink. Daar werd een keynote gepresenteerd over het experience-onderzoek dat Adobe in samenwerking met Goldsmith University heeft opgezet, gevolgd door een drankje in de Koninklijke Loge en een lunch bij On Fifth.

Al met al was het een mooie coproductie tussen locatie en organisatie, die tot een veel groter bereik leidde voor de opdrachtgever dan de jaren ervoor: er kwamen 550 bezoekers naar het symposium en via social media kreeg het nog eens 17,8 views.